تبلیغات
سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر

قالب وبلاگ

asgharaslenajafi@gmail.com

سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران در قطر
 

پنجم اسفندماه، روز مهندسی است. روزی که به پاس بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، این نام را بر آن نهاده‌اند. خواجه‌نصیرالدین طوسی از جمله دانشمندان بزرگ ریاضی و هندسه است که در تاریخ 5 جمادی‌الاول سال 597هجری قمری در جهرود قم پا به جهان گذاشته است.

خواجه‌نصیر به دلیل علاقه وافرش به تحصیل، علوم ریاضی و نجوم و حکمت را به طور جدی دنبال کرد و توانست سرآمد دوران شود. او علوم دینی و علوم عملی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت را نزد خالویش باباافضل ایوبی کاشانی فرا گرفت. تحصیلات عالی خود را در نیشابور به پایان رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته زبانزد خاص و عام شد. 


خواجه‌نصیر، برای ادامه تحصیل به شهرری و از آنجا به قم رفت و پس از مدتی راهی اصفهان شد. باتوجه به این که در این شهر، استاد مورد نظر خود را نیافت به عراق رفت و در آنجا علم فقه را فرا گرفته و در سال 619ه.ق، موفق به دریافت درجه اجتهاد و اجازه روایت از معین‌الدین شد.
در اینجا بود که در درس اصول فقه علامه حلی حاضر شد و او نیز، در درس حکمت خواجه شرکت کرد.خاتم فلاسفه و عقل حادی عشر، نام‌هایی است که در مورد خواجه نصیر طوسی به کار برده‌اند.
در کتاب آثار الشیعه آمده است که خواجه نصیرالدین طوسی با سیدعلی‌بن طاووس حسینی و شیخ میثم بن علی بحرانی در مدرسه ابوالسعاده اصفهان درس خوانده است. ابن میثم در فقه، استاد و در حکمت، شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.
آثار علمی و قلمی خواجه 150اثر است که اغلب آنها به عربی نوشته شده است، از جمله مهم‌ترین آثار اصیل وی در حساب هندسه و مثلثات جوامع‌الحساب بالتخت و التراب، رساله‌الشافیه و اثر معروفش، کتاب شکل‌القطاع است که به نوشته‌های رگیومونتانوس اثر گذارده است.
معروف‌ترین آثار نجومی وی زیج ایلخانی - که در سال ۶۵۰ نوشته شده است - و همچنین تذکره فی علم الهیئه است. کتاب تنسوق‌نامه و کتاب‌هایی در زمینه اختربینی نیز نوشته است. 
به احتمال زیاد برجسته‌ترین کار طوسی در ریاضیات در زمینه مثلثات بوده است. در کشف القناع عن اسرار شکل‌القطاع، وی نخستین کسی بود که مثلثات را بدون توسل به قضیه منلائوس یا نجوم، توسعه بخشید و هم او بود که برای نخستین بار قضیه جیوب را، که رویداد برجسته‌ای در تاریخ ریاضیات است به روشنی بیان کرد. در نجوم، تذکره فی علم الهیئه وی شاید 
کامل‌ترین نقد بر نجوم بطلمیوسی در قرون وسطی و معرف تنها الگوی ریاضی جدید حرکات سیارات است که در نجوم قرون وسطی نوشته شده است.
این کتاب به احتمال زیاد از راه نوشته‌های منجمان بیزانسی به کوپرنیک اثر گذاشته است و همراه با کار شاگردان طوسی متضمن تمام تازه‌های نجومی کوپرنیکی است به استثنای فرضیه خورشید مرکزی آن. نصیرالدین طوسی با اینکه سرو کارش بیشتر در سیاست و اجتماع بوده، روشن‌ترین راه را که برای رسیدن به جهان جاودانی نشان می‌دهد، دیانت است. اگرچه در تمام نوشته‌های خود دم از استقلال و معرفت می‌زند؛ اما آشکارا می‌گوید دانش تنها از ایمان و دین حاصل می‌شود و حقیقت دانش را دین می‌داند که تسلی‌بخش 
جان‌ها و روان‌بخش کالبدهای افسرده است. طوسی بیشتر به عنوان منجم معروف است و رصدخانه وی یک موسسه علمی در تاریخ علم به شمار می‌رود. کتاب تنسوق‌نامه او از لحاظ موضوع فقط در مقایسه با مشابه آن یعنی کتاب بیرونی (کتاب الجماهر فی معرفت الجواهر) در درجه دوم اهمیت قرار دارد. طوسی یکی از پیشروترین فلاسفه اسلامی است که تعلیمات مشّائی ابن سینا را پس از آن که در طول دو سده در محاق «کلام» قرار گرفته بودند، احیا کرد. او مظهر نخستین مرحله ‌
ترکیب تدریجی مکتب‌های مشّائی و اشراقی است. اخلاق ناصری وی رایج‌ترین کتاب اخلاقی بین مسلمانان هند و ایران بوده است. تجرید العقاید او در کلام مبنای الهیات اصولی شیعه دوازده امام است.



طبقه بندی: فرهنگی، هنری، ورزشی،
[ چهارشنبه 5 اسفند 1394 ] [ 09:52 ق.ظ ] [ مدیر وبلاگ ]

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما